Derecho Ambiental/ Enviromental Law

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IMG_0901Trabaja comisión para actualizar el marco jurídico en materia ambiental 
-México-

Fuente: Agencia Mexicana de Información y Análisis 

MORELIA, Mich., 24 de noviembre de 2015.- La Comisión de Medio Ambiente y Recursos Naturales del Senado aprobó un plan de trabajo que prevé actualizar el marco legislativo en materia ambiental y avanzar en la protección de los derechos humanos y que México cumpla con sus compromisos internacionales.

De acuerdo a información de un comunicado, la senadora Ninfa Salinas Sada, presidenta de la Comisión, explicó que el documento “Definiendo una Agenda Legislativa Ambiental Mexicana” es la base del plan de trabajo y refleja el esfuerzo realiza con el fin de abordar los temas relevantes para el país en esta materia para los tres órdenes de gobierno. Subrayó que la propuesta plantea una ruta muy clara sobre los temas que se deben atender para tener un marco legislativo sólido, robusto, en materia ambiental y muestra que México atiende estos asuntos. Explicó que para lograr este documento se ha trabajado con la Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales (Semarnat), el Senado de la República, la sociedad civil, organizaciones no gubernamentales, la academia y la Organización de Estados Americanos, (OEA). Expuso que el plan de trabajo ataca de manera puntual el cómo y en dónde robustecer el esquema jurídico y no sólo eso, sino cómo darle facultades al Ejecutivo para la aplicación y cumplimiento de este propósito. Subrayó que el documento fue elaborado para contar con el compromiso de los tres poderes en un plan de trabajo, para recibir sugerencias, evitar duplicidades, y trabajar en la aplicación y cumplimiento de la iniciativa. En la sesión de trabajo, Claudia de Windt, jefa de la Sección de Derecho Ambiental, Política y Gobernabilidad del Departamento de Desarrollo Sostenible de la OEA, comentó que la propuesta del plan de trabajo y las iniciativas es fundamental, toda vez que está vinculado a la democracia y a más derecho para más gente. Explicó que actualmente hay 24 países en el hemisferio que, a nivel constitucional, han establecido el derecho al medio ambiente sano, razón por la que la comisión de Medio Ambiente y Recursos Naturales del Senado, la OEA y el Gobierno trabajan en esta iniciativa. Resaltó que ésta es única, ya que no se ha hecho en ningún país del hemisferio, sobre todo porque vincula los tres poderes de Estado, lo que incrementa las posibilidades de ejecución y aplicación de todas las propuestas que se incluyen en el plan. Explicó que en 2014 se suscribieron convenios de colaboración de la Comisión con Semarnat y la Secretaría General de la OEA. Estos convenios tienen el objetivo de crear un plan de trabajo, para adecuar el marco jurídico constitucional que permita la inclusión, aplicación y ejecución de políticas públicas para avanzar en la protección de los derechos humanos, así como contribuir al Estado de derecho en materia ambiental. Detalló que las cinco prioridades temáticas son, primero: la efectividad y eficiencia de los instrumentos marco de la política ambiental, es decir el ordenamiento ecológico y la evaluación del impacto ambiental. Una segunda prioridad está enfocada al fortalecimiento del marco jurídico para proteger y conservar efectivamente la biodiversidad y los servicios ambientales; la tercera, transitar a un régimen eficaz, adecuado y moderno para la calidad del aire y la protección atmosférica. El cuarto, es consolidar un sistema eficaz de prevención y gestión integral de los residuos en los ámbitos federal, estatal y municipal; y como quinta prioridad, instrumentar la reforma constitucional sobre el derecho de toda persona al acceso, disposición y saneamiento de agua suficiente, salubre, aceptable y asequible, con base en estándares y las mejores prácticas internacionalmente aceptadas sobre derechos humanos. Avalaron por unanimidad una iniciativa y 16 proposiciones con punto de acuerdo.

Fotor09279173Preparing for Negotiations on Biodiversity Beyond National Jurisdiction 
Source: IUCN 
Two-thirds of the world’s oceans lie beyond national jurisdiction. These areas beyond national jurisdiction (ABNJ) are of key importance for food security, carbon capture and scientific research. However, despite their importance, these areas have suffered from a lack of a governance framework that can ensure their conservation and sustainable use. To remedy this, the UN has started a diplomatic process on an international legally binding instrument on marine biodiversity in areas beyond national jurisdiction. In early November this year, IUCN held a workshop for participants in this process to discuss potential elements of that instrument.
In cooperation with the Governments of New Zealand and Mexico, IUCN hosted a workshop that brought together representatives from two dozen governments, as well as legal and scientific experts, to explore issues that will come up in the upcoming negotiations on conservation and sustainable use of biodiversity beyond national jurisdiction. The workshop discussions were based on a matrix of different options for a new international instrument. The matrix was developed by IUCN, working with partners and experts from around the world. It provides comprehensive information on potential elements of a new instrument relating to marine genetic resources, marine protected areas, environmental impact assessments, and capacity building and technology transfer. It is supported by a series of policy briefs on different technical issues in addressing biodiversity beyond national jurisdiction.
Pressure to take action to address marine biodiversity beyond national jurisdiction has been building for many years, coming into focus at the 2012 UN Conference on Sustainable Development (Rio +20), where States committed themselves “to address, on an urgent basis … the issue of the conservation and sustainable use of marine biological diversity of areas beyond national jurisdiction, including by taking a decision on the development of an international instrument under the United Nations Convention on the Law of the Sea.”
This commitment tied into discussions already underway by an Ad Hoc Open-ended Informal Working Group charged with studying issues relating to biological diversity beyond national jurisdiction (BBNJ). In 2013, the UN General Assembly (UNGA) requested the Working Group to make recommendations on the scope, parameters and feasibility of an international instrument. In its 9th meeting, in January 2015, the BBNJ Working Group recommended that the UNGA decide in favour of developing an international legally binding instrument on the conservation and sustainable use of biological diversity beyond national jurisdiction.
In UNGA Resolution 69/292 of 19th June 2015, the UNGA adopted the BBNJ Working Group’s recommendations, and decided to create a Preparatory Committee open to all States Members of the United Nations, members of specialized agencies and parties to the UN Convention on the Law of the Sea, with others invited as observers in accordance with past practice of the UN. The committee will meet at least twice in 2016 and twice in 2017 to develop substantive recommendations to the General Assembly on the elements of a draft text of an international legally binding instrument. These recommendations will be considered at an intergovernmental conference to be set up by the UNGA before the end of its 72nd session.
The negotiation process will address multiple elements of a new instrument, including in particular: 1) marine genetic resources, including questions on the sharing of benefits; 2) measures such as area-based management tools, including marine protected areas; 3) environmental impact assessments; and 4) capacity building and the transfer of marine technology.
The IUCN workshop addressed each of these issues. Over the course of two days, discussion ranged from the very conceptual — i.e. the meaning and significance of the Common Heritage of Humankind and Freedom of the High Seas — to the very practical — i.e. mechanisms for tracing the origin of marine genetic resources, or processes for including researchers from developing countries on scientific cruises to build capacity and facilitate participation. Political realities were acknowledged, but a spirit of optimism prevailed — that we can build an agreement that includes meaningful measures to build cooperation, promote fairness, and ensure conservation and sustainable use of marine biodiversity across the ocean and sea floor.
IUCN’s work in this area has been generously funded by the German Federal Agency for Nature Conservation (BfN) with funds from the German Federal Ministry for the Environment, Nature Conservation, Building and Nuclear Safety (BMUB). Additional support for the workshop was provided by the Institute for Advanced Sustainability Studies, Pew Charitable Trusts, and the High Seas Alliance.

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